Kinderboekenweek 2015

Van woensdag 7 oktober tot en met zondag 18 oktober is het zover: de Kinderboekenweek 2015! Dit jaar wordt het Kinderboekenweekgeschenk geschreven door auteur Simon van der Geest, die al twee keer een Gouden Griffel won. Het thema is dit jaar Raar, maar waar! en gaat over natuur, wetenschap en techniek. Zoals elk jaar staat buiten het thema natuurlijk vooral de aandacht voor het kinderboek centraal.

Voordat het zover is, wordt op dinsdag 6 oktober 2015 het Kinderboekenbal gehouden. Op dit bal wordt de Gouden Griffel uitgereikt. Daarna is het de beurt aan alle scholen en boekhandels om samen met alle kinderen de Kinderboekenweek te vieren. En hoe kan dat beter dan met een auteursbezoek?

En heb je een spin in de buurt, dan wil ik best op zijn kop voorlezen.
En heb je een spin in de buurt, dan wil ik best op zijn kop komen voorlezen.

Auteur op bezoek met de Kinderboekenweek

Wat doet zo’n auteur dan, tijdens de Kinderboekenweek? Hier moet ik het van mijn eigen ervaring hebben, want ik heb al vaak voor de klas gestaan tijdens een voorleesweek of een Kinderboekenweek. Hieronder vind je daarom kort een aantal mogelijkheden:

  • Ik vertel over het hele boekenproces – van eerste letter tot boek in de winkel. Leuk voor klassen met veel kinderen die zelf willen schrijven! (1,5 uur)
  • Ik geef de creatieve workshop Bestseller!Kinderen mogen bijvoorbeeld zelf hun bestseller in elkaar zetten. Het eindresultaat: een hele boekenkast vol bestsellers, inclusief flapteksten, omslagafbeeldingen en… een leuke vervolgopdracht om het bijbehorende verhaal te schrijven. Ook presenteren de leerlingen hun eigen boek middels een verkooppraatje voor de klas, zodat iedereen het straks wil kopen. Ze leren onder meer goede titels verzinnen, tot de kern van een verhaal komen in de flaptekst, en ze leren meer over marketing. Leuk vanaf groep 5/6.  (2,5 uur)
  • De klas gaat vooraf aan de slag met het ultieme interview. Vooraf wordt er gebrainstormd door de groep: wat voor vragen zijn er nog niet eerder aan een schrijver gesteld? Welke vragen móet je stellen? Wat maakt een vraag goed? Wat maakt een vraag origineel? Eindresultaat: een lijst met de beste vragen voor een auteur. Deze brainstorm kan in eigen tijd met de klas worden gedaan, of ik kan dit begeleiden. Natuurlijk geef ik uiteindelijk antwoord op alle vragen. (1 tot 3 uur)
  • Ik vertel de klas naar aanleiding van het boek Janna meer over eetstoornissen en hoe je een beginnende eetstoornis kunt herkennen. In groepjes bespreken de leerlingen hun eigen ervaringen met gezond eten. Indien er een keuken aanwezig is, maken de leerlingen gezonde koekjes naar dit recept(1,5 tot 2,5 uur)

Heb je andere ideeën van een schrijversbezoek? Je kunt altijd een speciaal verzoek indienen. Ik kan bijvoorbeeld komen voorlezen uit eigen werk, vertellen over het schrijfproces, vertellen over mijn boeken, vertellen over mijn vertalingen, hoe het is om fulltime voor jezelf te werken… Genoeg aanknopingspunten! Trouwens, je mag me natuurlijk ook vragen om langs te komen buiten de Kinderboekenweek om, of me vragen om bovenstaande niet in schoolverband, maar voor een boekhandel te doen.

Natuurlijk kan ik ook signeren.
Natuurlijk kan ik ook signeren.

Zie contact voor meer informatie en boek me via de Stichting Schrijvers, School en Samenleving. Dit kan per dagdeel of per uur.